Er wordt regelmatig gezegd dat er onnodig veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt bij het verpakken van producten. Deze opmerking is ook zeker niet onterecht. Bij sommige producten komt het zelfs voor dat er een verpakking om de verpakking zit en dit is natuurlijk nergens goed voor. Ondanks dat de kritiek op een bepaald vlak terecht is, heeft een verpakking wel vele redenen.
De redenen voor het verpakken van een product
Maar waarom moeten producten dan worden verpakt? De meest voor de hand liggende reden om een product te verpakken is om het product bij elkaar te houden. Dit is natuurlijk ook erg logisch. Stel je is voor dat je door bijvoorbeeld de supermarkt loopt en dat alle producten zoals chips los in bakken liggen en dat je zelf maar moet kijken hoe je het product mee naar huis krijgt. Dit is natuurlijk erg raar. Naast deze reden voor het verpakken van producten zijn er nog anderen voor het verpakken van producten. Denk bijvoorbeeld voor het communiceren van de ingrediënten, voor mensen met bijvoorbeeld een pinda allergie is het wel fijn om te weten of er pinda’s in een bepaald product zitten. Verpakkingen hebben dus ook een informatieve functie. Naast de informatieve functie hebben verpakkingen ook een functie als marketing instrument. Merken kunnen het product via de verpakking communiceren naar de consument.
Het verpakken van producten
De verpakking heeft dus enkele belangrijke functies. Maar hoe worden producten verpakt? Het verpakken van producten gebeurt met dank aan een afvulmachine. Met dank aan deze machine wordt de juiste hoeveelheid van een bepaald product in een verpakking gestopt. Ook maakt deze machine de verpakking vervolgens dicht waardoor er geen vuil en stof dat door de lucht zwerft bij de producten terecht kan komen. Met dank aan het machinaal verpakken van producten hoeven er zelfs nog maar nauwelijks mensen aan te pas te komen.